China – vervoer

Rondreizen door China gaat iets anders dan we gewend zijn. Je kunt er als toerist geen auto huren om zelf lekker op pad te gaan. Mag gewoon niet. Nou ja, of is een heel gedoe. Je hebt in elk geval een Chinees rijbewijs nodig. Mocht je dat hebben, dan lukt het je waarschijnlijk niet om een auto te huren. Anyhow, is niet te doen. Andere optie: auto met chauffeur. Die heb ik niet kunnen vinden. Wel voor rond Beijing, maar niet om ons bijvoorbeeld van Beijing naar Datong te brengen. Dat is best te rijden qua afstand. Maar dan moet je dus wel een auto hebben. En een chauffeur. En dat is er niet. Niet zoals in Indonesië, waar meneer Danar ons overal naartoe bracht.

Maar hoe dan? Vliegen & treinen! Dat kun je natuurlijk regelen door een complete rondreis te boeken. Maar daar houdt deze dame niet van. Ik wil zelf bepalen waar we wanneer zijn en hoe lang we daar blijven. Bovendien zag ik dat ze je op rondreizen door China graag in een nachttrein douwen. Want dan bespaar je zo lekker op hotelkosten. Nou, wij hebben toch echt liever een fijn hotel, dan geen oog dicht doen in een trein vol Chinezen. Dus regel ik het zelf wel weer <zucht>.

Na wat gepuzzel kom ik tot de meest handige route. Ik heb vliegen en treinen vergeleken en heb nu een mooie combinatie, denk ik:

Shanghai -> Hongkong Vliegen China Eastern € 349,57
Hongkong -> Guilin Trein Bullet Trein € 96,88
Guilin -> Taiyuan Vliegen Sichuan Airlines € 211,42
Taiyuan -> Datong Trein Gewone trein € 109,95
Datong -> Beijing Trein Gewone trein € 117,65
€ 885,74

Totaal dus een kleine 900 euro. Wat we anders kwijt waren aan autohuur, brandstof, dat soort dingen. Ter vergelijk: voor Indonesië waren we voor 16 dagen auto+chauffeur €1.075,- kwijt. Zonder nog de fooien. En op de laatste grote Amerika-reis, waar we 3 weken een huurauto hadden, kostte autohuur + brandstof ons €1.065,-. Dus dan is dit helemaal geen gekke prijs!

De vliegtickets boek ik zelf, bij China Eastern en Sichuan Airlines. Voor de treintickets schakel ik een bedrijf in: China DIY Travel. Dat is superhandig. Op hun website kun je de gewenste tickets boeken en zij zorgen dan dat ze op het moment dat ze beschikbaar zijn, geboekt worden. Want dat kan vanaf ongeveer een maand van tevoren. Betalen gaat via Paypal en dan krijg je de E-tickets met instructies toegemaild. Voor de Bullet trein boeken we 1e klasse plaatsen. Dat is die supersnelle trein. Die gaat hard. Meer dan 300 km per uur. Voor de gewone trein zijn er geen 1e klasse stoelen. Alleen slaapcabines en harde stoelen. Gelukkig helpt China DIY Tavel ook bij vragen en geven ze tips. Zo regelen ze dat we voor die 2 gewone treinreizen een eigen slaapcabine krijgen. Dat zijn 4-persoons cabines en die willen we liever niet delen. Dus worden er 2 “ghost tickets” geboekt, voor 2 niet-bestaande kinderen. Want kinderkaartjes zijn weer goedkoper dan voor volwassenen. Relaxed! Oh ja, we gaan er niet echt in slapen, want we reizen overdag. Nou ja, misschien doen we een tukje.

Ook hebben ze Youtube filmpjes van de stations gemaakt, zodat je vooraf kunt zien hoe het er aan toe gaat. En China DIY Travel is grappig. In de instructie voor het ophalen van de tickets staat bijvoorbeeld:

“In the ticket office, join any queue. You may find that one or two queues look suspiciously short. These are probably the lines for ticket exchange or refunds. As you can’t read the Chinese sign above the counter, you can’t really tell. So try this counter in any case. It might just work, otherwise they’ll just wave you off to the other counters. Sometimes, acting like a stupid tourist pays off. “

Of wat dacht u van:

“If you have problems finding the ticket office or the waiting hall, look for student-looking Chinese (wear glasses, carry luggage themselves); some students can understand English but may not be good at speaking it, however they will show you the way if they understand your question. If one does not work, try another :-)”

Het regelen van vervoer viel dus best mee. Nu hopen dat het allemaal in China zelf ook zo makkelijk gaat!

Visa Lees hoe het ging met de visumaanvragen
Verslag Dag tot dag reisverslag

Reacties zijn gesloten.