Zuidoost-Azië

Na onze cruise van Singapore via India naar Dubai en onze rondreizen door Indonesië en China, willen we best meer van Azië zien. Want daar valt nog heel wat te ontdekken. Ik heb nog wel een aantal landen op mijn lijstje staan. Nou ja, eigenlijk staan ze allemaal op mijn lijstje. Myanmar bijvoorbeeld. Dat schijnt nog relatief authentiek te zijn. Of de landen van Indochina: Vietnam, Laos en Cambodja. Dat is misschien te combineren met Myanmar.

Ik ga kijken wat de mogelijkheden zijn en hoe we een mooie route kunnen maken. Het handigste en voordeligste is om naar Bangkok in Thailand te vliegen en vandaar verder te reizen. Dat was eerst ook het plan, meteen verder reizen. Bewaren we Thailand zelf wel voor een andere keer. Maar dan zegt Andy dat hij toch wel graag naar de Birma-spoorweg wil. Daar is zijn opa namelijk omgekomen, in WWII. Als het goed is, ligt hij daar ergens begraven. Dus ga ik op zoek. Het is echt verbazend wat je allemaal op internet kunt vinden! Ik vind de plek van het kamp waar hij omkwam en de plek waar hij is begraven. Met rijnummer, grafnummer en foto van zijn graf.

Het graf is in Kanchanaburi, niet ver van Bangkok. Daar is ook de Bridge over the river Kwai. Dus blijven we daar een paar dagen. Dan vliegen we naar Myanmar. Daar gaan we rondreizen. Zelf rijden is niet toegestaan. Mag gewoon niet. Dus zoek en vind ik een auto met chauffeur, via Radiant Tours. Voor €450,- rijdt die ons een week lang rond. Van Myanmar vliegen we terug naar Thailand, naar Chiang Mai. Ook daar willen we graag rondreizen, richting de grens met Laos. In Thailand kun je best zelf een auto huren en rondrijden. Maar wij willen one-way huren en dat is dan weer een gedoe. Kan wel hoor, maar we kunnen de auto niet bij de grens achterlaten. Dus dan moeten we iets bedenken om bij de grens te komen. Daarom heb ik ook hier een auto + chauffeur geregeld. Sergeant Kai van Chiang Mai Tours zal ons voor €325,- door het noorden van Thailand rijden. Wel zo makkelijk. Tot slot Laos. Daar gaan we met de boot naartoe, over de Mekong-rivier. Nou kun je met de backpack-boot mee en die is niet heel duur. Maar ook niet heel luxe. En vaak overvol. Wij zijn geen 20 meer, dus wij nemen de comfortabelere variant van Shompoo Cruise. Dat kost voor ons tweeën €275,-.  In 2 dagen varen we dan over die Mekong rivier naar Luang Prabang. Van daar vliegen we naar hoofdstad Vientane en dan via Bangkok terug naar huis.

We vliegen met Ukrainian Airlines, met een overstap in Kiev. Voor de tickets hebben we €1.155,- totaal betaald. Dan hebben we nog een paar vluchten binnen Azië. Om het kostenplaatje compleet te maken: voor 2 tickets Bangkok – Mandalay betalen we €202,-, voor Mandalay – Chiang Mai €282,-, Luang Prabang – Vientane is €173,50 en Vientane – Bangkok €152,-.

De hotels heb ik vooraf geboekt, op 1 na allemaal bij Booking.com. Vooral voor Myanmar wordt dat aangeraden, scheelt je een hoop extra kosten. Verder heb ik een parkeerplaats geregeld in Brussel, bij Interparking. Daar mag de auto 3 weken staan, voor €84,-.

Oh, en we hebben visa nodig! Voor Thailand is dat gratis en die krijg je bij aankomst. Voor Laos kun je die bij de grens aanschaffen. Kost 35 usd per persoon en je moet een pasfoto meebrengen. Je kunt thuis het visumformulier printen en alvast invullen. Scheelt gedoe aan de grens. Het visum voor Myanmar moet je vooraf regelen. Dat kan heel gemakkelijk online. Binnen 1 werkdag hadden we onze “approval letters” al in de mailbox. Het visum kost 50 usd per persoon. Let even op: je moet een pasfoto uploaden. Zorg dus dat je een digitale pasfoto hebt, van 4,6 cm x 3,8 cm. Dat is iets groter dan de standaard pasfoto. Wij hebben daarom digitale laten maken (voor maar liefst €11,- per stuk, mopperdemopper).

Nou, dat is het wel zo’n beetje. Terwijl we in Nederland de eerste sneeuw van deze winter hebben gehad, tellen wij af tot we naar het warme Azië kunnen. Hoe die vakantie heeft uitgepakt, leest u in het reisverslag. Oh, en de uitgebreide uitleg over vervoer en visa leest u via de link hieronder in “De voorbereiding”.


Reacties zijn gesloten.