Deepsouth USA

We hebben nog steeds als doel om alle staten van Amerika te bezoeken. We zitten nu op 40 van de 50. Wat we nog missen is onder andere 5 van de zuidelijke staten. De beste periode om naar deze staten te gaan is in het voorjaar. Dan is het heerlijk, maar nog niet te warm en vooral niet te vochtig. En dan is het orkaanseizoen voorbij, wat ik ook wel een prettige gedachte vind. Dus gaan we lekker 2 weken lang rondtrekken door de Deep South!

We beginnen in Pensacola, Florida. Daar woont neef Steve Vanderwerff, de middelste telg van Oom Ron, de enige broer van Andy’s moeder. Van Pensacola gaan we naar New Orleans. Daarna rijden we de Natchez Trace Parkway van Natchez, Mississippi naar Nashville, Tennessee. Dan naar de Great Smoky Mountains en via Atlanta door South Carolina terug naar Florida. Oh, en dan zijn we ook door Alabama en North Carolina gekomen. Dat zijn 8 staten, waarvan 5 nieuwe. We eindigen in Orlando, Florida, waar we natuurlijk onze vrienden PeeWee en Cil gaan opzoeken. We vliegen vanaf Tampa terug, want dat is de handigste en voordeligste optie.

Beetje veel info? Snap ik! Kijk anders hiernaast even op het routekaartje.

Goed, wat hebben we nodig? Tickets uiteraard. En een auto, altijd handig. Hier en daar een overnachting. Oh en een reisplan natuurlijk, want behalve de Great Smoky Mountains en de Natchez Trace Parkway – wat één van de mooiste autoroutes schijnt te zijn – zijn hier vooral kleine pareltjes te vinden. En is er muziek, veel muziek. New Orleans is van de jazz, Nashville van de country. Bluesstad Memphis laten we bewust links liggen. Daar waren we in 2010 al en in 2 weken kun je nou eenmaal niet alles doen. Daarvoor in de plaats gaan we naar Atlanta. Niet
voor muziek, maar voor andere dingen.

Ik heb een aantal leuke bezienswaardigheden en musea gevonden die we onderweg kunnen bezoeken. En ik heb kaartjes voor de Grand Ole Opry. Dat is een onder country-fans beroemde radioshow, die al sinds 1928 elke vrijdag- en zaterdagavond live wordt opgenomen en uitgezonden. Met live country-artiesten. En wij hebben kaartjes!

De vliegtickets. We vertrekken op 17 maart, vliegen 31 maart terug en komen op 1 april weer aan. Nee, dat is geen grap. Denk ik… Je weet natuurlijk nooit! We vliegen natuurlijk met United & consorten, vanwege de airmiles. Heen vanaf Brussel via Washington naar Pensacola, en terug vanaf Tampa via Washington weer naar Brussel. Tickets zijn dit jaar aardig aan de prijs. We hebben tenminste nog nooit zoveel hoeven neertellen: € 1.166,- voor 2 tickets.

We hebben natuurlijk een auto nodig. Dat wordt weer een Ford Escape-klasse, voor € 350,-. Deze keer geboekt via Eautohuur. Voor Pensacola, New Orleans, Nashville, Orlando en Tampa heb ik tevoren hotels geboekt, omdat we zeker zijn dat we op die dagen daar gaan slapen. De overige plaatsen zien we onderweg wel. En verder hebben we iets nieuws: deze keer hebben we voor een andere aanpak gekozen voor ons vertrek: we slapen de nacht tevoren vlakbij het vliegveld. Dan hoeven we niet achterlijk vroeg op te staan. Of te stressen om ’s ochtends op tijd op het vliegveld aan te komen – nog niet zo lang geleden hadden we bijna onze vlucht gemist, dankzij wegwerkzaamheden van ongeveer Brasschaat tot Brussel…. (Zie het reisverslag van Hawaii 2011).

Extra reden voor deze aanpak was dat ik een geweldige deal tegenkwam:

• 1 overnachting voor 2 personen
  • inclusief 15 dagen parkeren
  • de volgende ochtend een shuttle naar het vliegveld
  • bij terugkomst weer een shuttle naar het hotel

Voor slechts € 49,50. Ja, totaal! Da’s natuurlijk voor niks. Ontbijt is er wel erg duur, 22 piek per persoon. Maar dan nemen we gewoon zelf broodjes mee voor ’s ochtends. Hee, we blijven wel Hollanders natuurlijk! Het hotel is de Crowne Plaza en dat blijkt een erg mooi, sjiek hotel te zijn. We zijn om 8 uur ’s avonds van huis vertrokken en een uur + kwartier later zijn we op vliegveld Zaventem bij Brussel. Want we hebben nog geen boarding passen. Ik heb ons al wel ingecheckt, maar boarding passen printen kan blijkbaar alleen op het vliegveld. Dus terwijl Andy stiekem even wacht op de Kiss & Ride plaats, ga ik gauw die boarding passen regelen. Dat lukt gelukkig en ook lekker vlot, bij zo’n doe-het-zelf-kiosk. Dan naar het hotel, waar we rond half 10 staan in te checken.

Na een lekker nachtje slapen kunnen we op reis. Reist u mee?