Denemarken dag tot dag

Dag 1 – Donderdag 7 juli 2005

Weer: Erg warm, 27 graden
Doel: Aankomen op Jutland
Gereisd: Kaatsheuvel – Hovborg, 764 km
Hotel: Hovborg Kro

Van Kaatsheuvel naar Hovborg op Jutland

We vertrekken om half 11 uit Kaatsheuvel en arriveren om een uur of 5 op onze eerste bestemming. Dat is Hovborg, op het schiereiland Jutland. Dat ligt aan Duitsland vast en daar rij je in 6,5 uur naartoe.

Onze uitvalsbasis op Jutland

In de buurt

Het blijkt heerlijk rijden door Denemarken. Het is er ruim, schoon en niet te druk. Hovborg ligt aardig centraal en is een goede uitvalsbasis om Jutland verder te bekijken. Voor het avondeten besluiten we niet te moeilijk te doen.

Onze Kro in Hovborg

Onze Kro heeft namelijk ook een restaurant. We nemen het dagmenu. Dat is lekker. Gelukkig lijken de Denen niet teveel op zaken als calorieën en cholesterol te letten. Alles wordt lekker in boter gebakken en de maaltijd komt met een smaakvol sausje erbij.

Met de prijs valt het ook wel mee: inclusief drinken zijn we voor een avondmaaltijd €45,- kwijt. Onze Kro ligt aan een parkje, waar je een klein ommetje door kunt maken. Prima om die calorieën van de avondmaaltijd er weer af te lopen.

Dag 2 – Vrijdag 8 juli 2005

Weer: Weer erg warm, 27c
Doel: Jutland bekijken: Ribe
Gereisd: Op en neer naar Ribe, 115 km
Hotel: Hovborg Kro

Van Hovborg naar Ribe en weer terug

Vandaag brengen we een bezoek aan het historische plaatsje Ribe. Historisch, want het is niet alleen het oudste stadje van Denemarken, nee, zelfs van heel Scandinavië!

Het ligt aan de westkust van Jutland en slechts 3 kwartier van Hovborg. Ribe heeft leuke straatjes met gekleurde huizen, erg vrolijk. We vermaken ons in elk geval met lekker rondstruinen.

Gezellig Ribe

De Dom van Ribe

Het is trouwens erg warm in Denemarken. Dat was nou net niet onze bedoeling van een vakantie “niet te ver, niet te warm”….

Centrum van Ribe

Langs de westkust van Jutland terug

Als we zijn uitgekeken in Ribe, rijden we langs de heerlijke westkust terug naar onze kro in Hovborg.

Dag 3 – Zaterdag 9 juli 2005

Weer: Hot, hot, hot
Doel: Naar Funen en burcht Egeskov
Gereisd: Hovborg naar Blommenslyst, 148 km
Hotel: Blommenslyst Kro

Van Hovborg naar Blommenslyst op Funen

Na 2 nachten in Hovborg is het tijd voor de volgende Kro op het volgende eiland: Funen. We zijn op weg naar Blommenslyst, vlakbij Odense. Onderweg komen we langs water. Daar heb je hier nogal veel van.

Op weg naar Funen

Burcht Egeskov

Het schijnt zelfs zo te zijn dat geen enkele plaats in Denemarken verder dan 55 kilometer bij water vandaan ligt. Veel water, 3 verschillende eilanden, dus veel bruggen. Anders kom je nergens. Wij komen aan het begin van de middag aan in Blommenslyst.

Als we zijn ingecheckt is ons eerste doel een ventilator kopen. Want het is dus erg warm. Airconditioning is hier nog niet ingeburgerd. Bij ons thuis wel. Dus hopen we iets van verkoeling te vinden, zodat we vannacht een beetje kunnen slapen.

Als we in onze missie geslaagd zijn, is het nog vroeg genoeg om iets te ondernemen. Dus gaan we naar de burcht Egeskov, dat in Kvaerndrup ligt. Dat is een half uurtje rijden. Het is een mooie burcht met een mooi groot park er omheen, waar we ons prima vermaken.

Dag 4 – Zondag 10 juli 2005

Weer: En alweer 27 graden
Doel: Zee aquarium in Kerteminde
Gereisd: Op en neer naar Kerteminde, 60 km
Hotel: Blommenslyst Kro

Op en neer naar Kerteminde

We gaan naar Kerteminde. Dat is een plaatsje. En daar hebben ze een zeeaquarium. So we’ve been told. Het aquarium bevindt zich deels in de haven, die direct naar de zee leidt. Dat vinden de zeehonden die er wonen fijn.

Aquarium Kerteminde

So we’ve been told. Er is van alles te doen. Zo kunnen we kijken hoe de ik-weet-niet-hoe-ze-heten-vissen gevoerd worden. En de zeehondjes. Als dank vertonen de zeehonden kunstjes, altijd leuk.

Na het aquarium hangen we een tijd in de haven van Kerteminde rond, want daar is ook genoeg te zien. En zo hebben we een heerlijke dag.

Dag 5 – Maandag 11 juli 2005

Weer: 5e hete dag op rij
Doel: Via Mon naar Seeland
Gereisd: Blommenslyst naar Slangerup, 347 km
Hotel: Skjalm Hvide Kro

Van Blommenslyst naar Slangerup op Seeland

De 2 nachten zitten er weer op, dus we trekken we verder. Nu naar het eiland Seeland, waar ook Kopenhagen ligt. Ik wil graag het eilandje Mon bekijken, dus gaan we met een flinke omweg. Om op Seeland te komen, moet je met de tolbrug.

Onderweg naar Seeland

Lekker lunchen naast de brug

Dat kost omgerekend iets van €25,-. Inderdaad, niet echt goedkoop. Als we over de brug zijn, is het inmiddels lunchtijd. We vinden een wegrestaurant en een heerlijk plekje langs het water. Vanaf hier heb je een mooi zicht op die tolbrug.

De brug naar Seeland

Door de bossen rijden we naar de krijtrotsen van Mons Klint. We komen uit bij een parkeerplaats, aan de bovenkant van de rotsen. Om ze goed te kunnen zien moet je naar beneden. Via een hele steile trap. En dan heb je een fantastisch zicht op de witte krijtrotsen. Alleen jammer dat je die steile trap ook weer omhoog moet…

Prachtige krijtrotsen van Mon Klint

Uitkijkje over zee in Mon

Nog moe van Mon en met spierpijn in de kuiten komen we in Slangerup aan, waar onze laatste Kro staat. Het heeft een prachtig hoofdgebouw en een praktisch bijgebouw. Wij slapen in het bijgebouw…

Dag 6 – Dinsdag 12 juli 2005

Weer: Nu is het echt een hittegolf
Doel: Kopenhagen en rondje Zweden
Gereisd: Rondrit van, 199 km
Hotel: Skjalm Hvide Kro

Rondje langs Kopenhagen en door Zweden

Wat is Denemarken zonder een bezoek aan de hoofdstad Kopenhagen? Hoewel we niet zo van steden houden (moeilijk parkeren, veel lopen), vinden we toch dat we hier een kijkje moeten nemen.

Nyhavn in Kopenhagen

Kopenhagen

We gaan eerst naar Nyhavn, met de vrolijk gekleurde huizen langs het water. Het heeft wel iets van Amsterdam, maar dan vrolijker! En nu we er toch zijn, gaan we de kleine zeemeermin maar eens opzoeken.

De ambiance om er te komen is erg mooi. Door een groot park, langs allerlei monumenten, kom je in de haven uit, waar de jongedame schijnt te wonen. Toevallig stopt er net een hop on bus voor de deur.

Brug naar Zweden

Daar ligt het

Hoewel we het niet van plan waren, gaan we toch maar een rondrit door de stad maken. En dat hadden we beter niet kunnen doen… Op een kwart van de route moeten we namelijk overstappen. Dat doen we.

In Zweden

Dan blijven we braaf een half uur wachten in de volgende bus, tot die verder gaat. Op de bovenverdieping. In de brandende zon. Het is vandaag een graadje of 32, dus bloody hot. En dan blijkt dat we ook nog niet de juiste bus hebben…

We zijn dan ook blij als we weer in onze eigen auto zitten. We zetten de airco aan en gaan naar Zweden. En daarvoor moeten we weer een (tol)brug over. Bij het plaatsje Landskrona verlaten we de snelweg om wat rond te kijken.

Ferry van Zweden

Terug vanaf Zweden

Om weer terug in Denemarken te komen, moeten we met de ferry. Van Helsingborg, Zweden naar Helsingör, Denemarken. En dan zit ook de vakantie er alweer op. De volgende ochtend vertrekken we uit Jorlunde. In Rodbyhavn nemen we de ferry naar Puttgarden in Duitsland en om ongeveer half 7 zijn we weer thuis.

Epiloog

We hebben een heerlijke vakantie gehad in Denemarken. Niet heel spectaculair of zo, maar heerlijk rustig. Het is een mooi, knus, opgeruimd land. Geen troep langs de wegen, geen groot internationaal gevoel. Gemoedelijk. Zoals Nederland vroeger was. Alleen jammer dat het zo enorm warm was; daarvoor gingen we niet naar Denemarken!

Facts & Figures
Continent Europa
Hoofdstad Kopenhagen
Grootte tov Nederland Bijna even groot (43.094 km2)