Van Singapore naar Japan

In de winter van 2022 – 2023 maakten we een prachtige reis naar Zuid-Amerika, inclusief een cruise langs Antarctica. Een schitterende reis, alleen ging de cruise niet helemaal zoals gepland. Daarvoor werden we gecompenseerd door Princess Cruises. We kregen een tegoed van 20% van de betaalde reissom van deze cruise, te besteden aan een volgende cruise. Voor ons tweeën kwam dat op ruim €700,00. Er waren alleen twee addertjes: je moest binnen een jaar boeken en binnen anderhalf jaar reizen, anders verviel het tegoed.

Nou hebben we niet direct alweer een cruise in de planning. Maar we vinden het ook jammer om die 700 piek te laten schieten. Toch eens kijken of er leuke cruises zijn… Nou, best wel: een cruise die begint in Singapore en eindigt in Japan. Hij vertrekt in maart 2024, binnen de vereiste anderhalf jaar. Maar belangrijker: hij eindigt in Japan. We zouden in maart 2020 al naar Japan. Een paar dagen voor vertrek ging de wereld op slot, vanwege de coronapandemie. Nu hebben we de kans om alsnog, en weer in de maand maart, te gaan!

Ik moet wel even overleggen op mijn werk. We zijn immers net twee maanden geleden al drie weken naar Azië geweest. Gelukkig kan ik verlof krijgen en kan de reis gepland worden. De cruise start in Singapore. Daar waren we in 2015 ook en ook aan het begin van een cruise. Toen gingen we alleen de andere kant op, via India en Oman naar Dubai. Singapore is een leuke stad en omdat de cruise op dinsdag begint, kunnen we er van tevoren nog een volle dag verblijven.

Van Singapore gaat de cruise naar Vietnam, waar de boot op twee plaatsen aanlegt. De eerste is Phu My, dat relatief dicht bij de hoofdstad Ho Chi Minh City ligt. Ho Chi Minh City is formarly known as Saigon. De tweede aanlegplaats is Na Trang, dat een beetje verder naar het noorden ligt. Ik ben blij dat we in Vietnam aanleggen. Daar zijn we nog niet geweest en het is onwaarschijnlijk dat we er anders nog eens naartoe gaan. We zijn immers al in de omliggende landen geweest en ik verwacht niet dat Vietnam iets anders biedt dan we al hebben gezien.

Na Vietnam komen we in Hong Kong. Daar waren we ook al eerder, tijdens onze rondreis door China in 2017. Ook Hong Kong is leuk en we zullen kijken of we deze keer wat andere dingen kunnen doen. Op Hong Kong volgt Taiwan. Taiwan is onafhankelijk van China, maar helaas erkent de rest van de wereld dat niet. China vindt het namelijk een Chinese provincie en om China niet boos te maken, kunnen andere landen Taiwan niet als zelfstandig erkennen. De situatie is er gespannen, want China ziet Taiwan als afvallige provincie, dat nodig herenigd moet worden met het moederland. Daar is Taiwan het uiteraard niet mee eens. Een escalatie lijkt niet ver weg. Gelukkig kunnen wij er nog aanleggen en de hoofdstad Taipei bezoeken.


OV-kaarten Taiwan, Osaka en Kyoto

OV-pas Hiroshima

Van Taiwan varen we naar Japan, waar op drie plaatsen wordt aangelegd: Osaka, Toba en Omaezaki. De cruise eindigt in Yokohama, dat net onder Tokyo ligt. Als we zijn uitgescheept, vliegen we meteen naar Hiroshima. Dat ligt bijna helemaal links op het eiland Honshu, waarop Tokyo ook ligt. Japan bestaat uit vier hoofdeilanden, waarvan Honshu de grootste en bekendste is. Dat wordt onze bestemming. Naast deze vier hoofdeilanden zijn er trouwens nog ontelbaar veel andere eilanden. Er werd altijd gedacht dat dat er bijna 7.000 zijn. Bij een hertelling in 2023 kwam men echter op het dubbele uit.

We blijven twee nachten in Hiroshima en nemen dan de snelle trein naar Kyoto. Japan is, net als China, beroemd om de snelle treinen. Hier heten de snelste “Shinkansen“. In Kyoto blijven we drie nachten en gaan dan met de Shinkansen naar Tokyo. Daar blijven we ook weer twee nachten, zodat we rustig Tokyo kunnen bekijken. Als laatste huren we een auto, waarmee we de Japanse Alpen ingaan. Dat is geen grap, al in de 19e eeuw werd het berggebied dat Honshu in tweeën deelt, zo genoemd.

Voor deze reis moeten wel wat voorbereidingen worden getroffen. Voor Vietnam hebben we een visum nodig. Dat kun je online aanvragen en kost 25 USD per visum. Vraag het wel op tijd aan, minstens een week voor vertrek, want het duurt ongeveer vijf werkdagen voor je je visum (digitaal) krijgt. Voor Singapore moeten we ons online aanmelden. Dat is verder kosteloos. Doe je het vooraf, scheelt je dat gestress bij aankomst op het vliegveld.

Om in Japan de huurauto mee te krijgen, hebben we een internationaal rijbewijs nodig. Die van het verdrag van 1949. Ik vind daar wat van, van dat internationale rijbewijs. En zoals notoire klagers dan zeggen: “velen met mij“. Als je de ANWB mag geloven, heb je het in veel landen nodig. Nou, ons is er in die ca. twintig landen waar we een auto huurden, nog nooit naar gevraagd. Je haalt het boekje bij een ANWB-winkel en elke winkelmedewerker mag dit officiële document invullen. Mijn grootste bezwaar is dat dit document slechts 1 jaar geldig is, terwijl je echte rijbewijs tien jaar geldig is. En het kost maar liefst €18,95. Plus een pasfoto, wat tegenwoordig ook niet bepaald gratis is.


Visa voor Vietnam

Internationaal rijbewijs 1949

Wat het is? Een boekje, met een vertaling van de omschrijvingen van de rijcategorieën. Nee, niet in elke taal, dat zou te makkelijk zijn. Zo staat het er wel in het Chinees. Dat is handig als… oh nee wacht, je mag als toerist helemaal geen auto huren in China. Slaat daarom nergens op. Gek genoeg is het niet vertaald naar het Japans. Terwijl het in dat land wel echt nodig schijnt te zijn. Zeggen ze. Ik ben geneigd dat wel te geloven, omdat de huurmaatschappij er zelfs een aparte instructie-mail aan heeft gewijd. We gaan het meemaken.

Tja, en dan zijn er zomaar vier weken voorbij. Ik heb best hoge verwachtingen van Japan en ben heel benieuwd hoe het gaat bevallen. Natuurlijk ook lekker om weer te cruisen en naar de andere bestemmingen te gaan. Hoe het allemaal is verlopen en of we nou dat internationaal rijbewijs echt nodig hadden, lees je in het reisverslag. En er zijn natuurlijk de foto’s:


Reacties zijn gesloten.