Londen dag tot dag

Dag 1/2 – Vrij 23 / zat 24 december 2016

Weer: 10 graden of zo
Doel: London Eye en rondvaart Theems
Gereisd: Met de auto, ferry en metro
Hotel: Holiday Inn Express: Folkestone €60,- en London €53,-

River Thames

Net zoals in oktober nemen we weer de avondboot naar Dover. Deze keer vanaf Calais ipv Duinkerke. Dat kwam toevallig zo uit. En deze keer betalen we €107,70 voor de boot ipv €65,-. Dat kwam helaas ook toevallig zo uit. En net zoals in oktober, vertrekken we meteen vrijdags na het werk, zodat we weer te vroeg in de haven zijn. Zo vroeg dat we een boot eerder kunnen nemen. Da’s fijn, want de boot heeft vertraging. En als deze al te laat is, is onze eigenlijke boot dat natuurlijk ook. We vertrekken nu om een uur of half 10.

Hoewel het een andere ferry maatschappij en een andere haven is, lijkt het allemaal nogal op de vorige keer. Even wachten, boot oprijden, uitstappen, binnen rondhangen.

Onderweg naar Dover

Waterloo Station

Er is echter wel één groot verschil met de oktober-avondboot: de zee. Die is vanavond een stuk ruiger. Daardoor wiebelt de boot nogal. Daar kunnen wij goed tegen, weten we bijvoorbeeld van eerdere wiebelboten in Mexico en Noorwegen. Waar we helaas niet zo goed tegen kunnen: mensen die niet tegen wiebelende boten kunnen. Echt, de helft is aan het kotsen. En dat is een ranzig geluid! Daar worden we zelf ook misselijk door. Het helpt ook niet dat her en der op de boot bordjes “pas op, glad” staan. Da’s niet omdat iemand koffie heeft gemorst, kan ik u verzekeren….. Yuk.

We zijn dan ook blij als we 1,5 uur later in Dover aankomen. Snel rijden we naar ons hotel in Folkestone. Inderdaad, dezelfde als de vorige keer. Inchecken gaat weer prima, erg aardige mensen. De kamer is ook weer prima, niks op aan te merken. Nu gauw naar bed, des te eerder begint ons weekend in Londen!

The London Eye en County Hall

Allemaal op het bootje

De volgende ochtend ontbijten we in het hotel en rijden dan naar Londen. Gelukkig deze keer geen files, zodat we rond 12 uur bij ons hotel aankomen. We checken in, gooien onze zooi op de kamer en lopen naar de metro even verderop. Daar kopen we 2 dagkaartjes. Dat kost ons GBP24,20 oftewel €29,-.

We nemen de trein naar Waterloo Station. Daar is een lied over. Of ging dat toch over die slag bij…? Anyhow, bij Waterloo Station stappen we uit en lopen naar de London Eye. Daar gaan we namelijk een ritje in maken. Oh, en een rondvaart maken over de Thames. Da’s een rivier. Thuis had ik daar combi-tickets voor gekocht. Voor ons 2-en kost dat GBP50,40, dus €61,25. Aangezien morgen alles dicht is, inclusief de attracties, “doen” we deze dingen vandaag.

Statige gebouwen aan de Thames

Big Ben

We moeten onze internet kaartjes omwisselen voor, tja, voor andere kaartjes. Dat kan in het gebouw tegenover de Eye. Ik ga in de rij staan, Andy gaat even plassen.

Als we de juiste kaartjes hebben, gaan we eerst de rondvaart maken. Die gaat 1x per uur, duurt ca. 40 minuten en we kunnen nog mee op die van 14.45. Dan kunnen we daarna in The Eye. Dat komt planning-technisch het handigste uit.

Die hards dat we er zijn gaan we op het bovendek zitten. Het is namelijk niet bepaald warm. Gelukkig wel droog en met sjaal, handschoenen en oorwarmers gaat het best. De boot is aardig vol, bijna elk stoeltje op het bovendek is bezet. Maar heel gek, hoe langer we onderweg zijn, hoe meer mensen binnen gaan zitten. Watjes.

Denk de Tower Bridge…

Yup, dat is ‘m!

De Thames is de grootste rivier in Engeland. Wij Hollanders noemen het de Theems. Geen idee waarom, want je spreekt het uit als Tems. Slaat dus nergens op. Maar goed, de tocht over deze rivier is prachtig. We zien bijna alle iconische bouwsels waar Londen bekend om is. De Big Ben en het Palace of Westminster, waar de beroemde klok onderdeel van is. Daar hebben we trouwens mazzel mee. Binnenkort verdwijnt hij namelijk voor 3 jaar, om gerestaureerd te worden. Maar nu staat hij hier nog en horen we hem af en toe.

Er is natuurlijk nog meer te zien onderweg. Wat dacht u van: de Tower Bridge! Die is wel erg mooi hoor. Een paar feitjes: de bouw van de Victoriaanse brug startte in 1886, duurde 8 jaar en dus was de brug klaar in 1894. Het bestaat uit 2 torens met daartussen 2 loopbruggen. En aan elke zijkant een hangbrug die het met de oevers verbindt. Zo, weet u dat ook weer.

Vanaf de rondvaartboot hebben we een geweldig zicht op de brug. We varen er onderdoor en weer terug, dus zien het van alle kanten.

Onderdeel van de Tower Bridge

Rode pilaren

U moet de Tower Bridge trouwens niet verwarren met de London Bridge. Da’s een andere brug over de Thames. Ook leuk, maar lang niet zo imposant. Volgens onze gids is een eerdere versie van de London Bridge verkocht aan een Amerikaan. Die heeft hem in Lake Havasu in Arizona weer in elkaar geknutseld. Dat deel van het verhaal is waar. Maar of die Amerikaan inderdaad dacht dat hij de brug met die mooie torens (de Tower Bridge dus) had gekocht? Misschien een eigen interpretatie van onze gids.

Dat vermoeden heb ik wel, want haar volgende verhaal over de rode pilaren is ook op zijn minst twijfelachtig… Volgens Gids werden de rode pilaren waar we nu langs varen, neergezet om een nieuwe brug te ondersteunen. Waarna bleek dat ze ze op de verkeerde plek hadden neergezet. Dus hebben ze er maar een brug naast gebouwd. Dat is de Blackfriars Bridge. Volgens Google zijn het echter de restanten van een oude spoorbrug. Die werd te smal, met slechts 4 sporen. Dus bouwden ze er een nieuwe naast. Toen het treinverkeer toenam, bleek de oude brug te zwak te zijn voor moderne treinen. Dus begonnen ze het te slopen. Ze lieten de pilaren staan. Die bleken handig om materiaal op te stallen tijdens de bouw van de nieuwe brug.Nou, en blijkbaar heeft niemand daarna de moeite genomen ze weg te halen. Dus nu staan ze daar leuk rood te zijn.

Modern Londen

Prachtig uitzicht

Goed, wat is er nog meer te zien? St. Paul’s Cathedral natuurlijk, maar die staat een beetje achteraf. We varen onder de Millenium Bridge en de Waterloo Bridge door. We zien de nieuwere moderne gebouwen, zoals het Ei, de Kaasschaaf en de Scherf. Nou, dat was het wel zo’n beetje. Wat betekent dat we aan het einde van de rondvaart zijn en weer aan wal stappen.

Next. De London Eye. Dat is een reuzenrad. Die is 135 meter hoog en toen hij werd gebouwd in 1998 was het het grootste reuzenrad ter wereld. Hij werd gebouwd ter ere van de millenniumwisseling. Eigenlijk zou hij daarna worden afgebroken. Maar een ritje erin is zó populair, dat ze hem maar hebben laten staan. Met 6.000 ritjes per jaar x 32 cabines x 25 mensen x GBP22,50 blijkt het namelijk een leuke bron van inkomsten…

Oh ja, die cabines. Het unieke van de London Eye is dat de cabines, of capsules, of pods, aan de buitenkant hangen. Daardoor heb je een geweldig uitzicht over de stad. En dat klopt. Wij genieten tenminste enorm van het uitzicht. We moesten er even voor in de rij staan, maar nu hebben we ook wat! Ondertussen gaat ook nog de zon onder en dat maakt het natuurlijk extra speciaal.

Verlicht reuzenrad

Rondvaart en The Eye waren niet goedkoop, maar zeer de moeite waard. Een aanrader dus. Het heeft in elk geval onze middag goed gevuld!

Nou, en toen was het dus donker. We hangen nog een beetje rond aan het water. De straatartiesten komen te voorschijn. Het reuzenrad wordt mooi verlicht, met steeds veranderende kleuren. Jammer alleen dat met het vallen van de avond ook de temperatuur daalt.

Tijd om eens terug richting hotel te gaan. We lopen door Waterloo Station en zien de Sportsbar & Grill, met aanlokkende foto’s van burgers & fries. Dat lusten we wel. Het smaakt best aardig, maar is de prijs van omgerekend €49,40 bepaald niet waard. Nou ja, we wisten dat Londen duur is.

We nemen de metro terug naar London ExCel. Terug in ons hotel gaan we eens lekker douchen om weer warm te worden, relaxen nog wat en duiken dan ons bed in.

Dag 3 – Zondag 25 december 2016

Weer: Half bewolkt, klein buitje, graad of 10
Doel: Sightseeing Londen
Gereisd: Auto & lopen
Hotel: Holiday Inn Express, €53,-

Horse Guards Parade

Merry Christmas! Het is vandaag Eerste Kerstdag. Of gewoon Christmas Day. En dat betekent in Londen dat bijna alles dicht is… Geen openbaar vervoer, nauwelijks open restaurants of cafeetjes, alle attracties (behalve Ripley’s Believe it or Not, laten we eerlijk zijn) gesloten. Dus. En wij zijn in Londen. F*** to the people die zeiden dat Londen zo leuk is met Kerst. Zoals nu blijkt, was er nog niemand OP Kerst. Allemaal ervoor of erna. Ja, dan zal het best leuk zijn. Nu…. Is het ook leuk! Alleen iets lastiger. Gelukkig zijn wij niet snel het veld uit te slaan.

Ten eerste zijn wij natuurlijk Met. De. Auto. Ha! Wij kunnen dus gewoon zonder openbaar vervoer in de stad komen. Maar eerst: ontbijten. Gelukkig wordt dat wel in het hotel geserveerd. En het is een prima ontbijt, behoorlijk veel keuze. We nemen voor de zekerheid wat flesjes drinken mee, pakken ons goed in en gaan op pad.

Famous Downing Street

Toneelstukje

Normaal kun je niet zomaar met de auto de stad in. Daar heb je namelijk de Congestion Zone, wat betekent dat je tol moet betalen. GBP 11,50 per dag. Dan moet je nog zien te parkeren. Dat kan in een parkeergarage, tegen een klein vermogen. Omdat het Kerst is, mag er in de wijk Westminster zomaar gratis op straat geparkeerd worden. Het ziet er alleen niet naar uit dat er veel plek is. Er is wel een parkeergarage, net achter het Palace of Westminster. Inderdaad, die van de Big Ben. We gaan voor makkelijk en parkeren in de garage.

Zo, nu kunnen we op pad! Veel van Londen’s bezienswaardigheden bevinden zich aan deze kant van de Thames. Daardoor is dit een ideaal uitgangspunt voor deze dag in Londen. We lopen om het Palace of Westminster heen, langs de Westminster Abbey. Daar is laatst Prins William nog getrouwd met Kate Middleton.

We lopen richting Trafalgar Square. Onderweg komen we langs een aantal iconen. Zo passeren we bijvoorbeeld 10 Downing Street. Waar u dat ook alweer van kent? Dat is het adres van de ambtswoning van de Britse Premier. Inderdaad, daar woonden Margaret Thatcher, Tony Blair, David Cameron en nu (als het goed is) Theresa May. De deur van het gebouw is de meest gefotografeerde deur ter wereld. Je kan er alleen lastig bij, want het is afgesloten door een hek, er staat bewaking voor de deur en een zootje toeristen.

Piccadilly Circus

Trafalgar Square

Even verderop is het Monument “to the Women of World War II. Dat is een vrij nieuw monument, uit 2005. Men kwam erachter dat Londen vreemd genoeg nog geen herdenkingsmonument had voor de vrouwen van WWII. Die hadden het namelijk ook niet makkelijk. Want terwijl de mannen aan het front vochten, werden de vrouwen ingezet in de industrie. Zij maakten bijvoorbeeld de munitie die de mannen dan weer gebruikten in de oorlog. Ongeveer een miljoen vrouwen werkten lange dagen onder slechte omstandigheden. Vaak ook met chemische stoffen. Door de blootstelling daaraan verkleurde hun huid en werd langzaam geel. Daarom werden ze ook wel kanaries genoemd. Nou, voor die vrouwen is er dan eindelijk sinds 2005 een monument.

We lopen langs een meneer op een paard. Correctie: een meneer in een grappig kostuum op een paard. Londen hangt nog samen van allerlei tradities, die anno 2017 wel een beetje theatraal en carnavalesk overkomen… Maar ach, doet het goed bij de toeristen. Er wordt dan ook menig selfie gemaakt.

We wandelen verder. We zien trouwens sporadisch een café dat open is. En waar armen en benen naar buiten steken, zo druk. Wij zijn blij dat we drinken en een koekje hebben meegenomen voor onderweg. Hoeven we tenminste die drukte niet in.

We komen uit bij Trafalgar Square. Da’s een plein. Een groot plein. Waar je lekker een beetje kunt zitten. En naar straatmuzikanten kunt luisteren. Of gewoon een beetje mensen kijken. Wij doen het gewoon allemaal. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.

Als we daarmee klaar zijn, wandelen we naar Piccadilly Circus. Da’s een kruispunt. Een beetje vergelijkbaar met Time Square in New York, qua uitstraling. Nou, dus zijn we daar ook geweest! Ja, verder kan ik er niet zoveel bijzonders over vertellen. Dus dat doe ik ook niet.

Next. Natuurlijk niet te missen bij een bezoek aan Londen: Buckingham Palace. Het Paleis op de Dam van Londen. En dus van de Britse Koninklijke familie. Als de Koningin in het paleis is, wappert de Koninklijke vlag op het dak. Is ze er niet, dan wappert de Union Jack. U weet wel, die vlag met dat kruis. Vandaag zien we de Union Jack. Dus is Elizabeth de hort op. Misschien viert ze Kerst bij één van de kinderen of kleinkinderen.

Het paleis is weer een mooie plek om wat rond te hangen. Dus doen we dat. En dan begint het een beetje te regenen. Een klein beetje maar gelukkig, het is al snel weer voorbij.

Ergens een winkel alley

Buckingham Palace

Maar dus tijd om verder te wandelen. Door St. James’s Park, langs het meer. Zo hebben we aan de ene kant nog een mooi zicht op het paleis en aan de andere kant op de Horse Guards Parade. En daar komen we uiteindelijk ook aan. Het Horse Guards Parade is een grote paradeplaats. En vooral staan er prachtige gebouwen. Waar de paarden slapen. Aan de andere kant staat die carnavaleske meneer-op-paard. Van vanochtend, weet u nog?

We steken de paradeplaats over. En komen zo bij een opstopping. Er zijn nog meer carnavelske meneren, sommigen met paard, anderen zonder. En die doen net een theatraal toneelstukje. Tja, we hadden vandaag geen Wisselen van de Wacht bij het paleis, dus moeten we het hiermee doen. We moeten er stiekem een beetje om lachen.

Het wordt alweer donker. En we zijn best een beetje moe van de hele dag rondwandelen. Dus keren we langzaamaan weer richting auto.

Buckingham Palace

Horse Guards Parade

We hangen nog even rond bij het Palace of Westminster en bij de Big Ben, want dat is nu mooi verlicht. En het is het Blauwe Uurtje. Dat is het uur na zonsondergang, waarbij de lucht blauw kleurt. En dat zie je goed op foto’s. Voor de fotografen onder ons is dat een speciaal moment van de dag. Je ziet het hierboven ergens, op de foto van Westminster Abbey.

We gaan onze auto weer ophalen. En krijgen een hartverzakking.De prijs voor het parkeren is namelijk outrageous! Ik vind 39 pond best veel geld: €46,77 maar liefst! Niet te lang over nadenken maar.

We rijden de stad uit en kijken goed of we een open restaurant zien. Hmm, niet echt. Als er al een restaurant open is, dan is de eerste vraag of je er zonder reservering binnen komt. En de tweede vraag is waar je in vredesnaam je auto kwijtraakt. We rijden dus maar naar het hotel. Aan de overkant zien we een Chinees met licht aan.

Ik Google snel of we daar terecht kunnen. Zonder succes. Weet je, we doen gewoon lekker makkelijk. Ik had immers voor de zekerheid wat te eten meegenomen. Dus bestaat ons kerstdiner uit maar liefst twee soorten noodlesoup (chicken or beef), mandarijntjes en koekjes uit Andy’s kerstpakket als toetje. En dat alles in de prachtige ambiance van onze hotelkamer… Lekker in ons relax-kloffie, filmpje op de laptop erbij en wij hebben een prima avond!

Dag 4 – Maandag 26 december 2016

Weer: 10 graden en zonnig
Doel: Terug naar huis
Gereisd: Auto & ferry, 466 kilometer
Hotel: Huize Eysbroek in Kaatsheuvel

Route Londen – Kaatsheuvel

Het is Tweede Kerstdag. Of zoals ze hier zeggen: Boxing Day. Helaas is dit de dag dat we weer naar huis moeten. Morgen moet er weer gewerkt worden. Zo is ons weekendje Londen voorbij gevlogen!

We moeten vanmiddag de boot van half 3 hebben. Geen haast dus. We staan rustig op, nemen een uitgebreid ontbijt, pakken de spullen weer in en checken uit.

De rit naar Dover is zonder noemenswaardigheden. We komen er op tijd aan. Daardoor hebben we tijd om nog even bij de krijtkust te kijken.

White Cliffs of Dover

Vlakbij is een Nationaal Park. Daar gaan wij niet naartoe… Wij rijden een stukje verder tot we niet verder kunnen. Daar is een heerlijke plek om over zee uit te kijken. Dus dat doen we. Mooi hoor.

We gaan maar eens naar de boot. Onderweg komen we langs een benzinepomp met een Subway erin. Mooi, halen we daar lekkere broodjes, om straks op te peuzelen als lunch!

Dover ferry terminal

Ondergaande zon in Calais

Bij de terminal moeten we weer even wachten tot we de boot op mogen. Die vertrekt deze keer netjes op tijd. De zee is gelukkig ook een stuk rustiger, dus geen kotsende mensen. Het buitendek is echter afgesloten. Veel te koud. Dus hangen we een beetje binnen rond, wachtend tot we aan de overkant zijn.

Tja, verder valt er weinig over de terugreis te vertellen. We zijn 1,5 uur later weer in Calais, waar het een uur later is dan in Dover. Deze keer gelukkig geen files op weg naar huis. Kunnen we snel gaan nagenieten!

Epiloog

Wat een mooie stad, Londen! Alles dat men erover zegt, is waar. Er staan prachtige gebouwen, er zijn schitterende parken en je kijkt er je ogen uit. Mooi hoor.

Het is alleen niet de goedkoopste stad. Daar hadden wij weinig last van. Omdat alles dicht was op Eerste Kerstdag, konden we ook weinig geld uitgeven…. Ondanks dat tegenvallertje hebben we ons er prima vermaakt.

De rondvaart over de Thames was een prima eerste kennismaking met de stad. Dat raad ik dan ook iedereen aan. In 3 kwartier zie je veel van de iconen waar Londen beroemd om is. Een feest van herkenning en ideaal om in korte tijd veel te zien.

Het ritje in de London Eye was ook leuk. Jammer dat er zo’n gigantische rij was voor we erin konden en dat de pods best vol zitten. Maar zeker de moeite waard, want je ziet nog es wat.

En dat is vooral mooi als de zon net ondergaat. Nadeel van een bezoek aan Londen in de winter is dat de dagen zo kort zijn. Om een uur of 4 wordt het al donker. Dat beperkt wel een beetje wat je allemaal kunt doen. Vooral als je maar zo kort de tijd hebt, zoals wij deze keer. We zijn dan ook zeker van plan nog eens terug te gaan. Maar dan iets langer. En in de zomer!

Facts & Figures
Continent Europa
Hoofdstad Londen
Regeringsvorm Koninkrijk
Grootte tov Nederland 3,14 x groter (130.395 km2)
Aantal inwoners 53 miljoen / 377 per km2
Beste reistijd Ligt eraan waarvoor je komt…